Kedi Böbrek Hastalıkları ve Önlemenin Yolu

Kronik böbrek hastalıkları (KBH) yaşlı kedilerde çok yaygındır ve 10 adet yaşlı  kedinin  yaklaşık 3’nü etkiler . Kedilerde böbrek hastalığının oluşumunu bir çok faktör etkiler. Kedi böbrek hastalığı mama, su, genetik, idrar yolu enfeksiyonu, kedi böbrek taşı vb. gibi sebeplerden ileri gelebilir. Normalde sağlıklı ve düzenli çalışan böbrekler vücutta mucizevi bir görevi üstlenir:

• Protein atıklarını ortadan kaldırmak
  • Vücut suyunun, tuzların ve minerallerinin dengelenmesi
  • Yüksek kalitede idrar üretilmesi

Böbrek hastalığı ortaya çıktığında, böbreklerin bu önemli görevleri yerine getirmesini engelleyebilir. Böbrek hastalığı iki kategoriye ayrılabilir:

Kronik böbrek hastalığı –

Böbrek fonksiyonunun çalışma güvü yavaşça azaldığında (kronik olarak), kediler aylarca ila yıllar boyunca bunu telafi edebilir. Böbrek hastalığı kötüleştikçe hafif hastalık ve dehidrasyon (sıvı kaybı) belirtileri gelişecektir.

Akut böbrek hastalığı –

Kediniz , akut böbrek hasarı (ABH) gibi, böbreklerde ciddi ve / veya ani bir yaralanmaya maruz kalırsa, böbrek çok ağır hasta olabilir ve çoğu zaman ölüme neden olan idrar oluşturup kandan uzaklaştırmayı durdurabilir.

Veteriner hekimlerin bir amacı, altta yatan bir nedeni bulmak ve tedavi etmek veya ilerlemeyi yavaşlatmaktır, bu değerli böbrekleri korumak ve kedinizin iyi hissetmesine yardımcı olmak için en iyi yol, böbrek hastalığını erken tanımaktır. Kronik böbrek hastalığının belirtileri Böbrek hastalığının en erken belirtileri genellikle susuzluk ve idrara çıkma oranlarını içerir , ancak gizlice içen veya bir su tabağını paylaşan çoklu kedili evlerde bunu gözlemlemek bazen zor olabilir. İdrar kabındaki toprak kümelerini ( çöp kutusunutaşırken) daha büyük çöp kümeleri hastalık için önemli bir ipucudur ve veteriner hekiminizle kontrol yaptırmanız için sizi uyarır.

Erken veya hafif KBH olan kediler genellikle ibelirti göstermeyebilirler, ancak şunu gösterebilir:

• İnce kilo kaybı
  • İdrar üretiminde ve su tüketiminde bir miktar artış

Orta ila şiddetli böbrek hastalığı olan kediler şunları gösterebilir:

• İştah azalması
  • Kusma
  • Kilo kaybı
  • Artmış idrara çıkma ve susuzluk

Kedinizin daha fazla uyuduğunu, daha az kendini yaladığını, dağınık göründüğünü fark edeceksiniz. Kedinizin diş etleri her zamanki gibi pembede olabilir, beyazlığı anemiyi gösterir. Daha ciddi vakalarda, ağızda yara ile ilişkili sıra dışı bir kötü kokan nefesi hissedebilirsiniz.

Kedim kronik böbrek hastalığı riski altında mı?

Belirli, değiştirilemez, faktörler, örneğin kronik böbrek hastalığının kedinizin riskini arttırır yaş , yaş, özellikle 9 yıldan daha büyük yaş veya belirli cins tipleri. Bununla birlikte, doğrudan böbrek hasarını başlatan diğer risk faktörleri, veteriner hekiminiz tarafından test edilebilir ve tedavi edilebilir:

• Piyelonefrit (böbrek enfeksiyonu )
  • Nefrolitiyazis (böbrek taşları)
  • Üreteral obstrüksiyon ve hidronefroz (tıkanmaya neden olan taşlar)
  • Tubulointerstitial hastalık (böbrek tübüllerinin ve çevresindeki dokuların hastalığı)
  • Glomerülonefrit (böbreğin filtre ünitesinin hastalığı, glomerulus)
  • Kedilerin enfeksiyoz peritoniti (FIP)
  • Kanser
  • Amiloidoz (tipik olarak Habeş , Siyam ve Doğu cinslerinde görülen bir genetik problem )
  • Polikistik böbrek hastalığı (özellikle iran kedilerde görülen genetik hastalık )

Kronik böbrek hastalığının
test edilmesi Veteriner hekimin yapması muhtemel ilk test, fiziksel bir muayene olacaktır ve kedinizi rutin olarak kliniğe götürüp aşılatmanın, fiziksel muayenelerin onu korumanın mükemmel bir yolu olduğunu unutmayın. Unutmayın ki normal fiziksel muayeneler daha sonra karşılaştırmanın referansı olarak faydalı olabilir.

Dikkatli karının elle muayenesi (palpasyonu) ile veteriner hekiminiz böbreklerin düzensiz büyüklüğünü ve şeklini tespit edebilir (çok büyük veya çok küçük); böbrek asimetrisi (bir büyük ve bir küçük böbrek); ağrılı böbrekler; veya muhtemelen hepsi idrar hastalığını gösteren idrar yolunda sert taşlar bulunur.