Kedi Gribi Neden ? Belirtileri

Evet kedi dostlarımız da üşütebilir! Kedi gribi ve kedi nezlesi olarak halk arasında bilinen, kedi üst solunum yolu enfeksiyonlarıdır. İnsanlarda olduğu gibi, soğuk algınlığı için sebepleri genelde biri ya da bazen ikisi de bakteriler veya virüslerdir. Şimdi size kedi gribi ile ilgili açılklayıcı bilgiler vereceğiz.

Kedilerde en sık üst solunum yolu enfeksiyonlarına (URI’ler)neden olan bakteri ve virüsler şunlardır:

• Feline herpesvirüsü tip-1 (FHV-1); kedigil viral rinotrasheit (FVR) olarak da bilinir
  • Kedigil calicivirus (FVC)
  • Bordetella bronchiseptica (B. bronchiseptica)
  • Chlamydophila felis (C. felis)
  • Daha az yaygın, Mycoplasma spp. (bakteri) veya FIV ( kedi aidsi ) veya FeLV ( kedi lösemi )gibi bir kedi retrovirüsü, bir üst solunum yolu enfeksiyonunda katkıda bulunan faktörlerdir.

Bakteriler ve virüsler çok bulaşıcıdır ve gözler, burun tarafından üretilen gözyaşı burun akıntısı , tükürük ve akıntıda bulunurlar. Sağlıklı kediler, hasta bir kediyle doğrudan temas ettiklerinde enfekte olabilirler. Retrovirüslü kediler, hem doğrudan temas halinde hem de yukarıda bahsedilen akıntılarla bulaşmış nesnelerle, dolaylı temas halinde bulaşmalar şekillenmiş olur.

yavru kedi gribi

Ne yazık ki, yukarıda bahsedilen hastalıkların bazıları görünüşte iyileşmiş kedilerde taşıyıcı olarak mevcuttur ve bilinmeden gizli bir şekilde başka kedilere geçmektedir. Anneler ayrıca enfeksiyonları geçirerek yavrularına da taşırlar.

Kedi gribi olarak bilinen herpes virüse yakalanan kediler “kronik taşıyıcılar” olarak kabul edilir, bu da virüsü yaşam boyu taşıyacağı ve yüksek stresli zamanlarda (hasta , yeni ev arkadaşları, bebekler vb.) Tekrar hastalanabileceği anlamına gelir . Bu durum Kedi kalisvirüsü FVC farklı olmakla birlikte, enfekte olan kedilerin yaklaşık yarısı, semptomlar kesildikten birkaç ay sonra ve nadir durumlarda, ömür boyu, taşıyıcı olarak enfekte kalmaları muhtemeldir.

Kedilerde üst solunum yolu enfeksiyonlarının belirtileri Sesli Koklama, hapşırma, gözlerden ve / veya burundan irin benzeri akıntı, öksürme ve uyuşukluk , kedilerde üst solunum yolu enfeksiyonunun yaygın belirtileridir. Muayene sırasında, veteriner hekiminizbazen FVR ve FCV’nin neden olduğu ağız ülserlerini de kontrol edebilir. Genellikle, ateş , iştahsızlık ve uyuşukluk , URI’nin daha belirgin semptomlarına eşlik eder.

Kedi üst solunum yolu enfeksiyonlarının bulaşma süresi

Genellikle bir enfeksiyon 7-21 gün sürer. Bir inkübasyon (kuluçka) süresi vardır, bu enfeksiyon bulaşmasından 2-10 gün sonra klinik bulguların ortaya çıktığı zamana kadar geçen süreye denir. Kuluçka süresinin en yüksek bulaşıcılık zamanı olduğu düşünülmektedir.

Kedi üst solunum yolu enfeksiyonlarının ( Kedi Gribi) teşhisi

Klinik belirti ve semptomlar genellikle kedi üst solunum yolu enfeksiyonu teşhisi için yeterlidir. Ancak, enfeksiyon testinin nedenini belirlemek için tanı testleri gerekir . Bu nedenle veteriner hekiminiz aşağıdaki testleri önerebilir:

• Kanla ilgili koşulları görüntüleyen tam kan sayımı (CBC)
  • Böbrek , karaciğer ve pankreas fonksiyonunun yanı sıra şeker seviyelerini  değerlendirmek için serum kimya testleri
  • Kedinizin susuz kalmamasını veya elektrolit dengesizliğinden muzdarip olmadığından emin olmak için elektrolit testleri
  • İdrar yolları enfeksiyonu ve diğer hastalıkları taramak için yapılan idrar tahlilleri ve böbreklerin idrarı konsantre etme kabiliyetini değerlendirmek
  • Kedi lösemi virüsü (FeLV) ve kedi immün yetmezlik virüsü (FIV) testleri

Kronik üst solunum yolu enfeksiyonları, akciğerleri ve sinüsleri değerlendirmek için radyografiler, hücre kültürleri ve akıntının mikroskobik değerlendirmesi gibi ek testler gerektirir.

kedi gribi

Kedi Gribi Tedavisi ya da Kedi üst solunum enfeksiyonlarının tedavisi

Veterineriniz klinik belirtilerinin şiddetine göre, belirli tedavi reçetesi ve olası yatarak tedaviyi içerebilir kediniz için en iyi tedavi planı klinik muayene ve tahliller sonucunda belli olacaktır.

Kedi gribi ilacı ; etkenin teşhis edilmesi ile uygun olanı kullanılabilir. Örneğin; kedi nezlesi için anti allerjikler kullanılırken, virüsler için antiviraller, bakteriler için ise o bakteriye iyi gelebilecek antibiyotikler tedavinin ana unsurunu oluşturur.

Rönesans Veteriner izmir 24 saat açık ! Daha detaylı bilgi için tıklayın!

Daha hafif enfeksiyonlarda veteriner hekiminiz aşağıdakileri denemenizi önerebilir:

• Evinizdeki nemi artırın – bu, bir nemlendirici ile veya kedinizi kısa süre (15-20 dakika) günde birkaç kez buharlı bir banyoya götürerek yapılabilir.
  • Nefis, iştah açıcı kedi maması sunun – konserve yiyecekler genellikle kedilere daha iyi kokar ve yemeyi teşvik eder.
  • Gözleri ve akıntı burnunu temizleyin – gün boyunca biriken akıntıları gidermek için gözleri ve burnunu temizleme solüsyonları ve bir bezle silin.

Kedilerde üst solunum yolu enfeksiyonlarının önlenmesi

Çocukların ebeveynleri, çocuklarını soğuk algınlıklarından uzak tutmanın ne kadar zor olduğunu bilirler. Bazen küçük dostlarımızda aynı olabilir. Ancak, çocuklarda olduğu gibi aşı yaptırmak , kedinizi en sık karşılaşılan nedenlerden ve üst solunum yolu enfeksiyonlarından koruyabilir: FVR ve FVC gibi.

Dezenfeksiyon, çevresel etkenlere maruz kalmayı en aza indirmenin başka bir etkili yoludur. Çok düşük riskli durumlarda, çöp kutuları, yiyecek kapları ve yatak takımları gibi paylaşılan öğelerin düzenli olarak dezenfekte edilmesi önerilir.

Kediler arasında doğrudan teması önlemek, nihayetinde enfeksiyondan kaçınmanın en iyi yoludur. Bir damızlık veya barınaktan gelen yeni bir kediyi eve getiriyorsanız , onu şu anda sahip olduğunuz herhangi bir kediyle tanıştırmadan önce veteriner hekimi ziyaret etmesi önemlidir. Yeni yavru kedinizi henüz belirtiler göstermediğini ve taşıyıcı olabileceğini aklınızda bulundurun; bu nedenle, temizlik ve gerekirse ayrı bir odada kısıtlı kalma ve özen gösterme,eve kabul edildikten sonraki 1-2 hafta içinde uyulması gereken bir kuraldır..

Kedi Gribi insanlara Bulaşırmı ?
Kedilerde üst solunum yolu enfeksiyonlarına neden olan hastalıkların tedavisi için insanlar düşük risk altındadır. Kedi gribi mikropları bu bulaşıcı mikropların çoğu türe özgüdür – yalnızca bir tür etkilenir – ve genellikle “zoonotik” değildir (türler arasında yayılır). C. felis ile ilişkili B. bronchiseptica ve konjonktivit , bağışıklık sistemi azalmış kişiler için potansiyel bir risk olabilir. Enfeksiyon riskini önlemek için ellerinizi sık sık yıkayın ve solunum yolu hastalık belirtilerine dikkat edin.

İzmir Veteriner Klinikleri arasında 24 Saat açık Rönesans Veteriner; hasta sahiplerini bilgilendirmek amacı ile yazdığı blog yazısıdır.