Kedi Paraziti Kör Eder mi ?

Kediler Paraziti kör eder mi?

Kedilerde Toksoplazma gondii Enfeksiyonu

Son günlerde Kediler kör ediyor mu? Ya da kedi paraziti bir kadını kör etmiş ! şeklinde basında yer alan haberlere rastlamışsınızdır. Sık karşılaşılmasada aşılı bakımlı kedilerden geçme olasılığı neredeyse çok düşüktür. Genllikle kontrolleri ilimizde izmir veteriner kontrolünden geçmemiş ve insana bulaşması olağandır. Hastalığın adı Toxoplasmosistoksoplazma gondii ( T. gondii ) parazitinin neden olduğu bir enfeksiyondur . Ülkemizde orta sıklıkta görülen paraziter hastalıklardan biridir ve neredeyse tüm sıcak kanlı hayvanları ve insanları etkilediği bilinmektedir, ancak kediler birincil canlı konakçıdır.

Toksoplazma, kedilerin bağırsaklarında yaşayabilir. Kedi dışkısı ile çevreye yayılır. Paraziti taşıyan kedi, dışkısını sokağa yaptığında yağmur suları ile parazit sulara ve toprağa karışır. Salata yapmak için aldığımız marulda, maydanozda toksoplazma paraziti olabilir. Yani illa kediden direkt size geçecek bir parazit değildir. Yine parazit bulunan otları yiyen koyun, inek gibi hayvanların kaslarına parazit yerleşir. Çiğ et tükettiğimizde, salam, sucuk veya etli çiğ köfte yediğimizde farkında olmadan paraziti vücudumuza alabiliriz.

Bu parazit kedilerde yaşam döngüsünü tamamlar ve bu parazitin dışkıdan ve çevreye yaşam döngüsünün bir parçası olarak geçirildiği tek memelilerdir. Bununla birlikte, çiğ et ve yıkanmamış ürün ile temas da çok önemli ve iyi bilinen bir insan enfeksiyonu kaynağıdır.

Hem akut hem de kronik toksoplazmoz formları vardır, burada kronik form genellikle herhangi bir klinik semptom olmadan düşük dereceli bir hastalıktır ve akut form daha semptomatiktir.

Toksoplazma Belirtiler ve Çeşitleri:

Kıyasla Kediler daha yaygın klinik semptomları olan görülür köpekler; Bu semptomlar şunları içerir:

• Letarji
  • Depresyon
  •  Ateş
  • Kilo kaybı
  • Solunum problemleri, nefes darlığı gibi
  • Koordineli olmayan yürüyüş
  • Kasılma nöbetleri
  • Titremeler
  • Kas zayıflığı
  • Kısmi veya tam felç
  • Kusma
  • İshal
  • Karın ağrısı
  • Sarılık
  • İştah kaybı
  • Bademcik iltihabı ( tonsillit )
  • Retina iltihabı (retinit)
  • İris ( göz iltihabı ) dahil gözün orta kısmının iltihabı
  • Korneanın iltihabı ( keratit )

Semptomlar en çok rahimde iken enfekte olmuş yavru kedilerde görülür. Bu kedi yavruları sütten kesmeden önce doğmuş veya ölebilir. Hayatta kalanlar iştahsızlık, ateş, nefes darlığı ve sarılık gösterebilir .

kedi paraziti

Nedenler:

Kediler , enfekte olmuş toprakta köklenmekten veya kedi dışkısını yutmaktan elde edilebilen T. gondii paraziti ile temas yoluyla enfekte olurlar .

Teşhis:

Kedinizin sağlığı, semptomların başlangıcı ve niteliği ile diğer kedilerle teması gibi bu durumu şekillendirebilecek olası olayların ayrıntılı bir geçmişini veterinerinize vermeniz gerekecektir. Veteriner hekim, kedinizin vücut sistemlerini değerlendirmek ve kedinizin genel sağlığını değerlendirmek için ayrıntılı bir fizik muayene yapacak. Tam kan sayımı, biyokimya profili ve idrar tahlili gibi rutin laboratuvar testleri de enfeksiyonu onaylamak için başvuracaktır.

Örneğin, toksoplazmozisi olan kediler , tam kan sayımında anormal derecede düşük sayıda beyaz kan hücreleri ( lökopeni ), düşük nötrofiller ( nötropeni ) ve düşük lenfositler ( lenfopeni ) gösterebilir .

Buna karşılık, iyileşme sırasında, tam kan sayımı, beyaz kan hücreleri ile savaşan enfeksiyonun artan aktivitesinin bir göstergesi olan artmış sayıda beyaz kan hücresi ortaya çıkarabilir.

Serolojik testler kesin bir tanı koymak için en güvenilir testlerdir. Vücudunuzdaki toksoplazma antijenlerinin seviyelerini ölçerek, veteriner hekiminiz enfeksiyon tipini ve aktif, uykuda mı, yakın zamanda (akut) veya uzun süreli (kronik) olup olmadığını belirleyebilir. Veteriner hekiminiz bu testleri ilk sınavdan üç hafta sonra bir tekrar muayenesinin bir parçası olarak tekrarlayabilir.

Serolojik testler ayrıca IgM ve IgG antikorlarının seviyelerinin belirlenmesinde yardımcı olacaktır. Antikorlar, vücutta normal olarak bulunan veya antijeninötralize etmek amacıyla bir antijene (bu durumda toksoplazmaya) cevap olarak üretilen proteinlerdir . IgM seviyelerinin belirlenmesi, bu antikorlar enfeksiyonun bir hafta içinde artması ve üç ay boyunca yüksek kalması nedeniyle aktif toksoplazmozisin teşhisine yardımcı olur. IgG antikorları enfeksiyondan iki ila dört hafta sonra artar ve takip etmek için bir yıl boyunca yüksek kalabilir. Antijen ve antikor seviyelerinin belirlenmesi veteriner hekiminize doğrulayıcı teşhis koymanıza yardımcı olacaktır. Polimeraz zincir reaksiyonu testi, Toxoplasma gondii varlığını doğrulamak için güvenilir bir testtir numunelerde.

Tedavi:

Şiddetli hastalık durumunda, kedinizin acil tedavi için hastaneye yatırılması gerekebilir. Sıvılar, zayıf hidrasyonu olan kedilerde intravenöz olarak verilir. Enfeksiyonu kontrol altına almak ve hastalığın sisteme ilerlemesini önlemek için  kedi antibiyotikleri verilir.

Şiddetli hastalığı olan kedilerde, hayvan sağlığını sabit tutmak ve ölümcül sonucu önlemek için doğru beslenme ve hidrasyon önemlidir. Bununla birlikte, ciddi semptomlar nedeniyle tedaviye ihtiyacı olan hastalarda, genel prognoz genellikle çok kötüdür. Benzer şekilde, yavru kedilerde ve bağışıklık sistemi zayıflamış hastalarda, prognoz tedaviye rağmen elverişli değildir.

Toksoplazmoz tedavisi için verilen bazı antibiyotikler kusma, iştahsızlık ve ishal gibi yan etkilere neden olabilir. Bu tür istenmeyen belirtiler görürseniz, bu yan etkiler hızla hayati tehlike oluşturabileceğinden, tedavinizde uygun değişiklikler için veterinerinize danışın. Terapi altındaki hastalarda tedavi yanıtının düzenli olarak izlenmesi gerekir. Veteriner hekiminiz, ateş, iştahsızlık ve göz problemleri gibi semptomlardaki iyileşmeleri gözlemleyerek tedaviye yanıtı değerlendirecektir.

Önlemk için;

Kediler, T. gondii paraziti için en iyi bilinen vericiler olsa da, çiğ et kullanımı ve yıkanmamış meyve ve sebzeler yiyerek parazitin daha sık elde edildiğini hatılamalıyız. Siz ve kediniz için bu parazite karşı en iyi korunma, önleme ve hijyendir. Çiğ etleri kedinize yedirmeyin ve kedinizin dışarıya çıkmasına izin vermeniz gerekiyorsa, kedinizin parazitleri diğer kedilerden, parazit ile kirlenmiş hastalık taşıyıcı ve eti yemekten kolayca alabileceğini unutmayın.

Diğer koruyucu önlemler, kedilerin çöp kutusu olarak kullanılmasını önlemek için kullanılmadıklarında dış mekan kum kutularını örtmeyi, bahçede eldiven giymeyi, dışarıda oynadıktan sonra (özellikle çocuklarla) ellerini yıkamayı, çöp kutusunu değiştirirken tek kullanımlık eldiven giymeyi  içerir. Ayrıca, hamile veya bağışıklık sistemi zarar görmüşse, maske) ve çöp kutusunu günlük olarak temiz tutun. Enfekte olmuş dışkılar çöp kutusunda ne kadar uzun kalırsa, parazitin yumurtalarının yaşayabilir ve bulaşıcı hale gelme olasılığı o kadar yüksektir. Mümkünse, hamile kadınların çöp kutularını temizlemekten kaçınmaları gerekir, çünkü bu parazitin hamilelik sırasında ciddi komplikasyonlara neden olduğu bilinmektedir. Kaçınılmazsa, solunum sistemi ile temastan kaçınmak için tüm önlemlerin alındığından emin olun (yüz maskesi, tek kullanımlık eldivenler).

Kedinizin bu parazit için test edilmesi mümkündür, ancak ironi, pozitif test yapan kedilerin, negatif test yapan kedilerin sadece antikorlar için pozitif test ettiği için pozitif test eden kedilerin negatif test eden kedilere göre daha az bulaşıcı olma riski altında olma ihtimalinin düşük olmasıdır. parazit, daha önce enfekte oldukları ve şimdi neredeyse enfeksiyona karşı bağışık oldukları anlamına gelir; Bu nedenle, bulaşıcı olma riski çok daha düşüktür. Aslında, T. gondii ile enfekte olmuş kediler genellikle altı yıla kadar enfeksiyonları tekrarlamak için bağışıklık kazanır .

Tersine, eğer kediniz Toksoplazma gondii antikorları için negatif testler yapıyorsa, kedinizi enfeksiyondan koruma yaklaşımınız için, onları enfeksiyondan korumak için hiçbir bağışıklıkları olmadığından, daha önleyici olmanız gerekecektir.